القائمة الرئيسية

الصفحات

طريقة وضع خطة للحملات الأعلانية والتحكم بالميزانية - نصائح سيو

ما هي الـ Media Buying Plan ؟

Media-Buying-Plan
Media Buying Plan
إذا كنت تعمل في وظيفة Media Buyer أول حاجة المفروض تعملها هي الـ Media Buying Plan سواء بتعملها لشركتك أو لأحد عملائك كمسئول عنهم في الـ Agency.
الـ Media Buying Plan هي عرض وتنظيم الـ Budget وتوزيعها في هيئة Campaigns بناء على الـ Brand Objectives المطلوبة منك، وبالتالي ستعرف من خلالها "هتصرف كام مقابل إيه".
ترتيب الـ Media Buying Plan بتختلف من شركة للتانية في شكلها لكن أساسياتها ثابتة، ومن ضمن أساسيات الـ Media Plan بالترتيب:
  1. الـ Objectives : يعنى البراند محتاج إيه في المرحلة دي "Awareness - Sales - Engagement -Traffic".
  2. الـ Platform : اسم الـ Channel اللي هتشتغل عليها الـ Campaign مثال " Google - Facebook - Instagram".
  3. الـ Type of ad : نوع الإعلان اللي هتشتغل عليه وده بيختلف حسب كل Platform.
  4. الـ Campaign Name : وده على حسب الـ Content اللي هتشتغل عليه مثال "Black Friday Video" وممكن تزود Link أو عنوان الـ Content.
  5. اسم وتفاصيل كل Ad Set أو Ad Group داخل الـ Campaign.
  6. الـ Budget : بتكتب كل تفاصيل الـ Budget المحددة للـ Campaign، مع تحديد إذا كنت هتشغلها "Daily - Lifetime" أو "Automatic - Manual" وكل Ad Set هيصرف كام.
  7. الـ Campaign Duration : وقت وتاريخ بداية ونهاية الـ Campaign وعدد الأيام.
  8. الـ Location / GEO : الأماكن اللي هتحددها في الـ Targeting سواء داخل أو خارج الدولة المستهدفة.
  9. الـ Detailed Targeting : ممكن هنا تكتب Samples من الـ Target Audience سواء كانت "Interests - Demographic - Behavior".
  10. الـ Average Cost : وهنا بتكتب متوسط السعر لكل نتيجة بناء على خبرتك في الصناعة أو عن طريق A/B Testing، مثال الـ CPL من 2$ الى 6$.
  11. الـ Total: إجمالى الـ Budget اللي هتصرفها على الـ Campaigns.
في النهاية تعتبر كل النقاط المذكورة أعلاه من أساسيات الـ Media Plan الخاصة بمجال الـ Media Buying في الـ Digital Marketing واللي هتساعدك في تنظيم وعرض الـ Campaigns بشكل أحسن ليك و للـ Client وللـ Team اللي هيشتغل معاك، ودي تعتبر الإجابة على سؤال "هصرف كام مقابل إيه"؟
reaction:

تعليقات