القائمة الرئيسية

الصفحات

أهمية وضع السايت ماب في مشرفي المواقع - نصائح سيو

الطريقة الصحيحة لوضع الـ Sitemap ودوره في السيو

أهمية وضع السايت ماب في مشرفي المواقع
أهمية وضع السايت ماب في مشرفي المواقع
نجد أن كل من يهتم بمجال الـ SEO يعرف ما هي السايت ماب "sitemap"، ولكن هناك العديد من أصحاب المواقع لا يعرف ما هو العناصر الاساسية التي يمكن أن تؤثر علي السايت ماب بشكل سلبي أو تمنع الموقع من الوصول للنتائج المتوقعة.

أهم العوامل الأساسية للسايت ماب الصحيحة

عندما نتحدث عن الـ sitemap يجب أن نوضح 3 عوامل أساسية لابد من وضعها في الأعتبار عند إنشاء أي سايت ماب وهي كما يلي : 

أولا الـ Priorities أى الأولويات

وهي إنك تقدر تتحكم في أنك تخلي صفحات داخل موقعك يكون ليها أولوية في الـ crawling & indexing ، ومن ثم يكون هناك نسبة مئوية بمعني أن تريد صفحة منتج محدد يكون ليها أولوية الظهور مثل "صفحة من نحن" يبقي هتخلي صفحة الموقع في الـ sitemap 100% وصفحة من نحن 8% مثلا وبكده جوجل هيفهم ده وهيخلي صفحة المنتج يكون ليها أولوية في كل حاجة.

ثانيا الـ frequency أى التكرار

وهذا أهم عامل حيث يؤثرعلي عدة نقاط، فمن خلاله تقدر تتحكم في الـ crawlers وتقول لجوجل ما هي اللينكات اللي محتاج يحصلها تحديث سواء كان سنوي أو شهري أو يومي أو دائما.
وهنا هتقدر تحدد المدة دي حسب إذا كان اللينك ده أو الينكات اللي في السايت ماب دي بيحصل عليها تغيرات علي فترات قد ايه سواء في المحتوى او أضافة لينكات جديدة أو منتجات يوميا أو غيرها.
وهنا هتقدر تقول أنت محتاج جوجل يدخل يحدث اللينكات دي في السايت ماب كل قد ايه سواء بالاضافة أو تحديث المحتوي.
مثال دائما لينكات الأقسام مش بتتحدث باستمرار وبالتالي هتخلي معدل حدوث هذه العملية تكون شهريا، أما في المنتجات اللي في الموقع لو كل يوم بتضيف منتجات يبقى هتخلي الـ frequency تكون daily وده بياثر برده علي السيرفر وانك متعملش hits عليه بكميات كبيره من الـ crawlers 
ولو أنت عامل سايت ماب واحدة للموقع كله وكمان الـ frequency بتاعها daily ساعتها هيكون في ضغط علي السيرفر ومش هيقدر يستحمل وموقعك هيقع كتير.

ثالثا تقسيم السايت ماب

في هذه النقطة نجد أن تقسيم الـ sitemap الخاص بالموقع مهم وضروري، ويجب أن لا تجعل الموقع كله علي سايت ماب واحدة ومن ثم يجعلك هذا تتحكم في الـ priorities وكمان الـ frequency وهتخلي معدل الـ indexing عندك عالي مقابل الـ submits.
وبالتالي يمكن أن تجعل موقعك متقسم علي سايت ماب للأقسام وأخر للمنتجات وأخر للصور أن أمكن، فهذا سوف يساعدك كثيرا في أرشفة الصور.
في النهاية كلها تجارب يمكن أن تنجح لدى موقع وتفشل لدى موقع أخر، مما يجعل أن تتبع الخطوات الصحيحة وأن كنت لا تعلم عليك الرجوع لمتخصص.
reaction:

تعليقات